Vilkår for SmartOblat

Formålet med SmartOblat

SmartOblat er en digital tjeneste for tildeling av elektroniske parkeringstillatelser. Tjenesten skal være tilgjengelig for Bruker som er tildelt elektronisk parkeringstillatelse via oppgitt e-postadresse. SmartOblat blir benyttet av parkeringsoperatør som har til hovedmål å levere parkeringstjenester på private parkeringsplasser som selskapet forvalter.

Parkeringsoperatør:

Trondheim Parkering AS
Org.nr: 922 038 473
Erling Skakkes gate 40D
7012 Trondheim
Telefon: 73 10 98 80
E-post: post@trondheimparkering.no

Bruk av tjenesten

Avtalen regulerer partenes rettigheter og plikter ved bruk av tjenesten.

Hvis man parkerer på anviste plasser uten gyldig parkeringstillatelse knyttet til korrekt registreringsnummer og område vil man ved kontroll bli ilagt kontrollsanksjon.

Brukers plikter:

  • Bruker skal oppgi korrekt e-postadresse.
  • Bruker har plikt til å sette seg inn i parkeringsoperatørens vilkår for parkering.
  • Ved tildeling av Tjenesten er det Brukers ansvar å registrere riktig kjennemerke på korrekt område ved enhver parkering. Ved eierskifte av kjøretøy må Bruker slette kjøretøyinformasjon i SmartOblat
  • For at Bruker skal kunne benytte seg av Tjenesten må Bruker registrere en gyldig e-postadresse.

Det er Brukers ansvar at den registrerte e-postadresse er gyldig. Dersom elektronisk parkeringsoblat feiler ved registrering til Bruker, kan ikke parkering foretas på området.

Dersom Tjenesten ikke virker eller er utilgjengelig, er det Brukers ansvar å melde ifra til Trondheim Parkering AS eller til parkeringsansvarlig i bedriften/område

Bruksvilkår

  • Parkeringsavtalen er først gyldig når registrering er utført og registreringsnummeret er marker grønt i SmartOblat.
  • Parkeringsavtale registreres elektronisk med registreringsnummer på kjøretøyet som identifikasjon.
  • Parkeringsavtalen er gyldig i tidsrommet som er angitt i avtalen.
  • Parkeringsavtalen er kun gyldig for angitt antall kjøretøy.
  • Parkeringsoperatør garanterer ikke ledig parkeringsplass.
  • Bruker av parkeringsavtalen er selv ansvarlig for at avtalen til enhver tid er knyttet til korrekt registreringsnummer.
  • Eventuell klage på ilagt kontrollsanksjon skal gjøres til parkeringsoperatøren som har ilagt kontrollsanksjonen. Informasjon om hvor man skal klage står på ileggelsen.

Avtaleperiode og oppsigelse

Avtalen er gyldig fra det tidspunkt Bruker aksepterer disse vilkårene. Bruker kan si opp avtalen gjennom skriftlig henvendelse til parkeringsansvarlig hos bedriften/område.

Parkeringsoperatør kan si opp avtalen med Bruker med skriftlig varsel dersom parkeringsoperatør slutter å tilby Tjenesten, endrer Tjenesten vesentlig eller av andre årsaker ikke opprettholder Tjenesten. Ved opphør av avtalen bortfaller ikke partenes uoppgjorte forpliktelser overfor hverandre, herunder Brukers utestående betalingsforpliktelser.

Parkeringsansvarlig hos bedriften/område kan si opp avtalen med Bruker med skriftlig varsel dersom vilkår hos bedriften/området ikke overholdes.

Personvern

Personvernerklæring

I denne personvernerklæringen forklarer vi hvordan vi behandler deres personopplysninger, hvordan vi bruker denne informasjonen og hvordan vi tar hensyn til personvernregelverket.

Personopplysninger er opplysninger eller vurderinger som kan knyttes til en enkeltperson. Dette kan være navn, adresse, telefonnummer, e-postadresse, bilnummer, bilder eller fødselsdato. Tjenesten innhenter ingen sensitive personopplysninger.

Trondheim Parkering AS er behandlingsansvarlig for personopplysningene i tjenesten. All behandling av personopplysninger, slik som innsamling, registrering, sammenstilling, lagring og utlevering, eller en kombinasjon av ulike bruksmåter, er underlagt særskilte regler, blant annet i personopplysningsloven. Trondheim Parkering AS er ansvarlig for at behandlingen skjer i samsvar med norske lover. Dine data er trygge og brukes kun av oss til det vi oppgir i denne erklæringen. Dersom du har spørsmål om dine personopplysninger, kan du kontakte oss på post@trondheimparkering.no.

Innsamling av informasjon

Personopplysninger som behandles består av opplysninger som Bruker selv registrerer eller utleverer til oss via smartoblat.trondheimparkering.no. SmartOblat benytter e-postadresse for å verifisere en bruker. Tredjepartsløsninger for e-post benyttes til autentisering av brukeren ved førstegangsregistrering. Etter autentisering vil SmartOblat benytte et token i den videre kommunikasjonen med brukere. Det kan også benyttes andre løsninger fra tredjepart i tjenesten.

Lagring av brukerinformasjon

Følgende informasjon som er bruker-relatert kan være lagret i Tjenesten:

  • E-postadresse. Dette brukes som brukeridentifikasjon i Tjenesten, og er knyttet direkte til Brukeren sin(e) enhet(er).
  • Personlig informasjon. Parkering- og registreringshistorikk, mobilnummer og bostedsadresse kan lagres for å kunne knytte brukeren til en rettighet til å bruke adresserelaterte produkter. I tillegg vil kontaktinformasjon kunne lagres i løsningen.
  • Registreringsnummer på kjøretøy. Lagres i forbindelse med registrering av parkering for å knytte tillatelse til kjøretøy.
  • Personlig innstillinger. Brukeren kan sette innstillinger for systemet; eksempel, sette bokmerke direkte på hjemskjerm på sine enheter.
  • Teknologi. Ved bruk kan det registreres teknisk informasjon rundt den mobile enheten (som f.eks. type enhet og operativsystem) samt IP adresse. Denne informasjonen benyttes kun for teknisk oppfølging av tjenesten og supportsituasjoner. Det benyttes analyseverktøy i tjenesten for statistikk, feilrapportering og analyse av bruksmønster. All slik innsamlet informasjon anonymiseres og brukes bare til statistiske formål.

Alle personopplysninger som blir behandlet lagres i servere innenfor EU/EØS.

Hva informasjonen brukes til

  • Tilby en elektronisk parkeringstjeneste. Hovedformålet med brukerinformasjonen listet i forrige kapittel er å kunne legge til rette for en effektiv tjeneste; sikre at aktivering av tillatelser og produkter foregår på en brukervennlig og sikker måte.
  • Kontinuerlig forbedring av Tjenesten. Informasjonen som er lagret om brukeren vil benyttes for å forbedre Tjenesten, både til å finne feil og forbedre Brukeropplevelsen. SmartOblat har rett til å kontakte brukeren med det formål å forbedre Tjenesten, for eksempel i form av spørreundersøkelser. Deltakelse i slike undersøkelser er frivillig.
  • Analysere marked og forstå trender. Statistikk på aggregert nivå og segmenter på for eksempel demografi og geografi kan bli brukt for å analysere bruksmønster og hvordan aktivitet og trender utvikler seg. Analyser kan også kombineres med data på tvers av SmartOblat sine digitale flater.
  • Forebygge useriøs aktivitet. SmartOblat overvåker aktiviteten i løsningen og kan reagere på mistenkelige transaksjoner identifisert gjennom bruksmønster eller gjennom innrapportering fra andre Brukere.

Hvem har tilgang til informasjonen

  • Tredjepartsleverandører vil få de opplysninger som er nødvendig for å gjennomføre autentisering av en bruker, for å kunne gjøre oppslag i dataregistre.
  • Parkeringsansvarlig for bedrift/område vil få de opplysninger som er nødvendig for å gjennomføre autentisering av en bruker, for å kunne gjøre oppslag i dataregistre samt endre og slette tillatelser i tråd med områdets vilkår.
  • Parkeringsoperatør som håndhever parkeringsreglementet på steder der tjenesten er tilgjengelig vil kunne slå opp om kjennemerket har en gyldig tillatelse. Tilgang til informasjonen er sikret med adgangskontroll og passord. Hos systemleverandøren av tjenesten SmartOblat har kun ansatte knyttet til Brukerservice og utvikling tilgang til personopplysningene.
  • På direkte forespørsel fra offentlige etater (eks Politi, Skatteetaten) - der disse har lovhjemmel for å kreve informasjon fra Tjenesten - vil SmartOblat kunne gi fra seg etterspurt informasjon.
  • SmartOblat kan gi fra seg data til forskningsrelaterte formål. Detaljer om enkeltindivider skal anonymiseres, eller data gis på aggregert nivå.

Lagringstid

Personopplysninger blir kun lagret i den perioden som er nødvendig for å overholde enhver rettslig forpliktelse som er relevante, slik som regnskapsforpliktelser, tvist eller en rettslig prosess.

Databehandlere

For å sikre dine personopplysninger, har Trondheim Parkering AS inngått databehandleravtale som sikrer at personopplysningene blir behandlet i samsvar med regelverket, og som setter en klar ramme for hvordan databehandleren kan behandle opplysninger. Vi kan la underleverandører (samarbeidspartnere) stå for den tekniske delen av databehandlingen. Vi pålegger databehandleren å sørge for en forsvarlig informasjonssikkerhet og sletting av personopplysninger.

Rett til innsyn/retting/sletting/dataportabilitet

Ved uriktige, ufullstendige eller irrelevante opplysning kan Bruker når som helst få dem rettet, supplert eller slettet. For utlevering, retting eller sletting av egen bruker må man kontakte Trondheim Parkering AS. (Kontaktinfo; se første avsnitt i dette dokumentet). Brukeren vil da bli slettet fra tjenesten, men parkeringshistorikk vil være oppbevart i inntil 5 år for å ivareta informasjonsbehov som følge av regelverket i bokføringslov og -forskrifter.

Endring av personvernerklæringen

Trondheim Parkering AS har rett til å oppdatere personvernerklæringen. Dersom erklæringen endres i forhold til måten parkeringsoperatør behandler dine personopplysninger vil endringene informeres via nettsiden eller e-post. Det anbefales at Bruker holder seg oppdatert ved å lese personvernerklæringen regelmessig.